VHF radio in cockpit

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een VHF frequentie een FM signaal is.
Pas tijdens de zendamateur cursus kwam ik erachter dat de VHF luchtvaart frequenties een AM modulatie hebben. Nu omschakelen naar FM modulatie zou veel te duur en omslachtig zijn, alle radioapparatuur zou wereldwijd op hetzelfde moment vervangen moeten worden.
Het bedieningspaneel is simpel met twee frequentie displays waarvan de linker actief is en de rechter stand-by (selectie) staat. Een transfer knop en een “test” knop. Dit is eigenlijk een squelch knop, indrukken en het ongefilterde signaal is hoorbaar. Handig voor het ontvangen van verafgelegen radiostations die nog te zwak zijn om boven de squelch grens uit te komen (bv het alvast uitluisteren van een weerbericht).
Standaard zijn er drie VHF radio’s aanwezig in de cockpit. Een voor de communicatie met de verkeersleiding, een voor het uitluisteren van de noodfrequentie 121.50 MHz en een voor de continue datatransmissie d.m.v. ACARS (Aircraft Communications and Reporting System).
Hiermee kan automatisch technische en operationele informatie uitgewisseld worden met de vliegtuigmaatschappij of met de verkeersleiding. Ook de hele cockpit “administratie” wordt hiermee digitaal afgehandeld.
Met speciale software kan elke zendamateur deze ACARS informatie “meelezen”.
Regelmatig is op de noodfrequentie een ELT (Emergency Locator Transmitter) signaal te horen van een geactiveerd noodbaken van een vliegtuig. Dit wordt dan gelijk doorgegeven aan de verkeersleiding die dit weer doorgeeft aan een SAR (Search and Rescue) instantie voor verdere evaluatie.
Ook kan deze noodfrequentie gebruikt worden door de verkeersleiding als ze je op de gewone frequentie niet kunnen bereiken.
Ik heb weleens meegemaakt dat zonder dat ik het wist de radio “overleden” was en ik op een gegeven dacht:“het is nu al erg lang stil op de frequentie”. Ook dan is de noodfrequentie handig om weer in contact te kunnen komen met de verkeersleiding.
Je wilt toch echt voorkomen dat er plotseling twee F-16’s naast je vliegen omdat de verkeersleiding je niet kan bereiken en het niet “vertrouwt”.

Egbert Theune
PH7KLM