VarAC. HF/FM/SAT Digital Chat Reinvented
https://ham-radio.nl/techniek/toepassingen/js8call/
NASA ontvangt data via laser op recordafstand van 16 miljoen kilometer van aarde
Worldwide List of HF Beacons
Virgin Orbit gaat voor het eerst een raket naar een baan om de aarde lanceren vanuit West-Europa
Virgin Orbit’s lancering LauncherOne helaas niet gelukt
VERON afdelingsbladen als waardevolle aanvulling op Electron
Heeft de kernfusiereactor de toekomst?
Antennes aan boord van boeing 737
De antenne is voor de radiozendamateur een belangrijke schakel tussen de transceiver en de buitenwereld in het kunnen ontvangen en zenden van radio signalen. Het aantal antennes is afhankelijk van de aanwezige zend/ontvangst apparatuur.
Een vliegtuig wint het in dit geval makkelijk van de gemiddelde radiozendamateur, het heeft een hele collectie antennes voor verschillende doeleinden.
Egbert Theune, PH7KLM
- Glideslope: onderdeel van het Instrument Landing Systeem (ILS) voor de verticale begeleiding naar de landingsbaan.
- TCAS: Traffic alert and Collision Avoidance System, geeft een waarschuwing en ontwijkadvies als een ander vliegtuig te dicht in de buurt komt.
- Transponder: (transmitter-responder) na het selecteren van een “squawk” code (4 cijfers) kan de verkeersleiding op hun radarscherm precies zien waar het vliegtuig zich bevindt inclusief hoogte, snelheid, registratie etc.
- GPS: Global Positioning System, voor nauwkeurige positiebepaling.
- VHF#1: Very High Frequency, radio voor de communicatie met de verkeersleiding.
- ADF: Automatic Direction Finder, naald op het kompas wijst naar een geselecteerd radiobaken op de grond voor navigatie en/of peiling.
- ELT: Emergency Locator Transmitter, noodsignaal dat geactiveerd wordt na een crash.
- VOR: VHF Omnidirectional Range, naald op het kompas wijst naar een geselecteerd radiobaken op de grond voor navigatie en/of peiling.
- VHF#2: VHF radio voor communicatie.
- Marker Beacon: radiobaken op een vaste afstand voor de landingsbaan dat een geluid- en lichtsignaal geeft voor hoogte verificatie.
- DME-2: Distance Measuring Equipment, geeft de afstand (NM) aan tot een geselecteerd radiobaken op de grond.
- VHF#3: VHF radio voor (data) communicatie.
- DME-1: Distance Measuring Equipment, geeft de afstand (NM) aan tot een geselecteerd radiobaken op de grond.
- RA: Radio Altimeter, radar hoogtemeter voor gebruik tijdens de nadering en landing.
- Transponder: (transmitter-responder) na het selecteren van een “squawk” code (4 cijfers) kan de verkeersleiding op hun radarscherm precies zien waar het vliegtuig zich bevindt inclusief hoogte, snelheid, registratie etc.
- TCAS: Traffic alert and Collision Avoidance System, geeft een waarschuwing en ontwijkadvies als een ander vliegtuig te dicht in de buurt komt.
- Localizer: onderdeel van het ILS systeem voor de horizontale begeleiding naar de landingsbaan.
- Weather Radar: de weerradar.
VHF radio in cockpit
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een VHF frequentie een FM signaal is.
Pas tijdens de zendamateur cursus kwam ik erachter dat de VHF luchtvaart frequenties een AM modulatie hebben. Nu omschakelen naar FM modulatie zou veel te duur en omslachtig zijn, alle radioapparatuur zou wereldwijd op hetzelfde moment vervangen moeten worden.
Het bedieningspaneel is simpel met twee frequentie displays waarvan de linker actief is en de rechter stand-by (selectie) staat. Een transfer knop en een “test” knop. Dit is eigenlijk een squelch knop, indrukken en het ongefilterde signaal is hoorbaar. Handig voor het ontvangen van verafgelegen radiostations die nog te zwak zijn om boven de squelch grens uit te komen (bv het alvast uitluisteren van een weerbericht).
Standaard zijn er drie VHF radio’s aanwezig in de cockpit. Een voor de communicatie met de verkeersleiding, een voor het uitluisteren van de noodfrequentie 121.50 MHz en een voor de continue datatransmissie d.m.v. ACARS (Aircraft Communications and Reporting System).
Hiermee kan automatisch technische en operationele informatie uitgewisseld worden met de vliegtuigmaatschappij of met de verkeersleiding. Ook de hele cockpit “administratie” wordt hiermee digitaal afgehandeld.
Met speciale software kan elke zendamateur deze ACARS informatie “meelezen”.
Regelmatig is op de noodfrequentie een ELT (Emergency Locator Transmitter) signaal te horen van een geactiveerd noodbaken van een vliegtuig. Dit wordt dan gelijk doorgegeven aan de verkeersleiding die dit weer doorgeeft aan een SAR (Search and Rescue) instantie voor verdere evaluatie.
Ook kan deze noodfrequentie gebruikt worden door de verkeersleiding als ze je op de gewone frequentie niet kunnen bereiken.
Ik heb weleens meegemaakt dat zonder dat ik het wist de radio “overleden” was en ik op een gegeven dacht:“het is nu al erg lang stil op de frequentie”. Ook dan is de noodfrequentie handig om weer in contact te kunnen komen met de verkeersleiding.
Je wilt toch echt voorkomen dat er plotseling twee F-16’s naast je vliegen omdat de verkeersleiding je niet kan bereiken en het niet “vertrouwt”.
Egbert Theune
PH7KLM
DiskSat, een opvolger voor de CubeSat?
De wereld van de ultrakleine satelliet staat op het punt een geheel nieuwe vorm aan te nemen, die doet denken aan compact discs. De DiskSat, zoals hij wordt genoemd, is in ontwikkeling als mogelijke vervanger van de alom bekende CubeSat. Omdat ze zo dun zijn – 2,5 cm – kunnen er veel tegelijk worden gelanceerd, gestapeld in een payload, om later afzonderlijk te worden uitgezet. Hoewel de diameter niet gestandaardiseerd is, heeft de demonstratieversie van de DiskSat een diameter van 1 meter, zodat er genoeg ruimte is voor zonnecellen.
NASA heeft het project van Aerospace Corporation, een non-profitbedrijf met hoofdkantoor in Californië, gefinancierd. Aerospace hoopt een viertal DiskSats te lanceren in 2023 of 2024 via het Space Test Program van het Pentagon.
De Aerospace-ingenieurs hopen dat de DiskSat geschikt zal blijken voor een zeer lage baan om de aarde, met weinig luchtweerstand en de mogelijkheid om langere tijd in de ruimte te blijven.
Bron: ARRL Amateur Radio Newsline van 18 november 2022
Zie ook: NASA: What is a DiskSat.
Bron: www.veron.nl